Četvrti štrajk upozorenja održat će se 7. ožujka 2017. godine (utorak) treći školski sat u obje smjene u svim srednjim školama Zapadnohercegovačke županije kao i u obje smjene u svim osnovnim školama Zapadnohercegovačke županije. Naši razlozi za štrajk su gotovo identični, a na njih upozoravamo već mjesecima: nepotpisivanje Kolektivnog ugovora, neisplata obveza po tužbama, nedonošenje Pravilnika o zapošljavanju i Pravilnika o tehnološkom višku, nedonošenje Zakona o srednjem i osnovnom školstvu i tako dalje.
Na sastancima s predstavnicima Vlade 24. veljače 2017. godine dobili smo dva Izvješća Radne grupe, oformljene još prošle godine, 14. siječnja.
Radna grupa, sastavljena od četiri dipl. iur. i jednog dipl. oec, inače uposlenika različitih ministarstava, prvo je Izvješće, odnosno Nacrte Kolektivnih ugovora, završila 30. lipnja 2016. godine, pravdajući se za kašnjenje „poznatim događajima oko preispitivanja Zakona o radu pred Ustavnim sudom“. Takvo opravdanje moglo bi se i prihvatiti kao olakotna okolnost, ali samo kada se ne bi radilo o pravnicima državnim namještenicima kojima je valjda dužnost pratiti promjene u zakonima. Međutim, ova njihova opaska: „Službeno objavljeni Opći kolektivni ugovor za teritorij Federacije Bosne i Hercegovine donesen je temeljem Zakona o radu koji je bio predmetom preispitivanja Ustavnog suda pa iako nije u djelokrugu naše nadležnosti dužni smo skrenuti pozornost i zapitati se može li kao takav imati pravno djelovanje“, spada barem u kategoriju „vjerovali ili ne“! Četiri dipl. iur. i jedan dipl. oec, uposleni u različitim ministarstvima jedne županije, pitaju se imaju li pravni akt i zakon doneseni na razini Federacije pravno djelovanje… Ovo ne zaslužuje ni komentar. No, tu nije kraj nevjerojatnostima – da dostave Izvješće Vladi trebalo im je točno petnaest dana (14. srpnja 2016.).
Nadnevak na drugom Izvješću je 30. siječnja 2017. godine, a odnosi se na pravnu i ekonomsku ekspertizu Prijedloga Kolektivnih ugovora koje su Ministarstvu obrazovanja Sindikati uputili još u prvoj polovici 2016. godine. Istina, Radna grupa je već ranije tijekom čak tri termina pregovora naše prijedloge sasjekla u korijenu, ali opravdat ćemo ih „poznatim događajima oko preispitivanja Zakona o radu pred Ustavnim sudom“. No, ovo Izvješće, u trenutku kada je odavno završila procedura preispitivanja Zakona o radu i kada su Federalni granski zakon za područje obrazovanja i Opći kolektivni ugor usuglašeni i proglašeni pravomoćnim, obvezujućim aktima, ne samo da je za nas omalovažavajuće i diskriminirajuće, ono je i drsko! Pitamo vas, četiri dipl. iur. i jednog dipl. oec, inače uposlenika različitih ministarstava, kada bismo kojim slučajem bili toliko blesavi i odlučili potpisati vaše prijedloge Kolektivnih ugovora, tko bi bio kriv za njihovu protuzakonitost?! Vi kao autori ili mi kao potpisnici? Tjerate li nas da ih javno objavimo pa da se narod zabavlja uspoređujući ih s gore navedenim Zakonom i obvezujućim pravnim aktima?
Ne opstruira samo Radna grupa potpisivanje Kolektivnih ugovora sa Sindikatima, oni ionako rade po naputku. Da nije zastrašujuće, bilo bi zanimljivo pratiti što se događa s donošenjem Zakona o srednjem i osnovnom obrazovanju. Po dvije prošlogodišnje javne rasprave bile su burne, a od Sindikata je, ne bi li se bura stišala, zatraženo mišljenje i prijedlog o spornim člancima. Pogađate, ništa od dostavljenih prijedloga nije uvršteno u Nacrt Zakona koji je po žurnoj proceduri stavljen na dnevni red jedne od sjednica Skupštine ZHŽ. Srećom, nisu svi zastupnici samo dizači ruku pa je Nacrt vraćen na doradu, a na izričito inzistiranje Sindikata ministrica Mikulić odobrila je da u skupini koja radi na Nacrtu participira i jedan naš predstavnik, uz opasku kako to nikako ne može biti netko iz Predsjedništva Sindikata jer smo – nekulturni. Od tada se intenzivno radi na Nacrtu, pčelice iz Ministarstva zbilja ne miruju, važu se i prekrajaju zakoni, donose Odluke u Narodnim novinama ZHŽ…, ali naša nam kulturna kolegica koju su, eto, propustili u svoje redove, kaže kako u Nacrtu naših prijedloga, nećete vjerovati, opet NEMA. Osim toga, dobili smo jasan odgovor kako javnih rasprava više neće biti iako je u Nacrtu Zakona bilo promjena i da spomenuti materijal uskoro ide u skupštinsku proceduru na usvajanje. Dipl. iur. iz različitih ministarstava, molimo vas, recite našoj ministrici da je i to protuzakonito!
Javnost sigurno zanima što je to tako sudbonosno u Nacrtima Zakona o obrazovanju. Priča se, nećemo griješiti dušu pa tvrditi da je istina, kako će ova dva Zakona poslužiti za buduća pozicioniranja trenutno visokopozicioniranih, zatim za zgodnije upravljanje školama onih koji ne rade u školi, za „zakonitije“ nagrađivanje zaslužnih, Zakonima će navodno i Pravilnik o zapošljavanju biti stavljen u poželjne okvire, reprezentativni roditelji će ozakoniti petljanje u ocjene i izostanke svoje nestašne djece… Ostaje nam vidjeti, nećemo odmah vjerovati u diverzantsko-kvislinška šuškanja koja dopiru iz raznih ministarstava, a jedino što je sigurno jest ono što smo i najavili ministrici – budu li Zakon o srednjem obrazovanju i Zakon o osnovnom obrazovanju doneseni po najavljenoj proceduri, s užitkom ćemo ih srušiti na Ustavnom sudu!
Predsjedništvo Nezavisnog sindikata uposlenih u srednjim školama ZHŽ
Predsjedništvo Nezavisnog sindikata uposlenih u osnovnim školama ZHŽ