Pitanja i odgovori
Kroz aktivnost Besplatne pravne pomoći za radnike i sindikate, istaknuta je potreba za odgovaranjem na najčešće postavljena pitanja, koja postavljaju radnici, ali i sindikati.
U nastavku Vam donosimo najčešće postavljana pitanja i odgovore, a aktivnost se nastavlja te sva svoja pitanja možete postaviti putem e-maila: bpp.cgs@gmail.com ili putem telefona: 034 202 770.
Pravnik koji je angažiran u sklopu pružanja Besplatne pravne pomoći, dati će odgovor na postavljeno pitanje, obavijestiti Vas o istom putem e-maila te objaviti u ovoj rubrici.
Poslodavac je dužan pisanom odlukom obavijestiti radnika o trajanju godišnjeg odmora i periodu njegovog korištenja najmanje sedam dana prije korištenja godišnjeg odmora. Ne postoje navedene sankcije u Zakonu o radu FBiH za poslodavca, ali iste mogu biti uređene Kolektivnim ugovorom ili Pravilnikom o radu. Općinski sud u Livnu sve sudske pristojbe u predmetima koji se vode pred ovim Sudom određuje sukladno Zakonu o sudskim pristojbama HBŽ ("Narodne novine HBŽ" br. 05/13). Po članku 9 istog Zakona, taksativno je navedeno tko je sve oslobođen od obveze plaćanja pristojbi, odnosno članak 11 tko može biti oslobođen od iste obveze, u podnošenje zahtjeva pristojbenog obveznika, te relevantne dokumentacije koja treba potkrijepiti navode iz postavljenog zahtjeva. Sve stranke u postupcima koji se vode pred ovim Sudom, a koje smatraju da ih se treba osloboditi od obveze plaćanja sudske pristojbe, dužni su podnijeti Zahtjev uz prikaz odgovarajuće dokazne dokumentacije koja je navedena u članku 12 Zakona o sudskim pristojbama HBŽ. Suci zaduženi za predmete u kojima je takav zahtjev podnesen će u zakonskim rokovima o istom i donijeti odluku, a temeljem vlastite procjene podnesenih dokaza i u skladu s odredbama Zakona.
Poštovana, Razmotrili smo Vaš upit, te Vam dostavljamo odgovor na isti. Naime, Vi ćete moći otići u prijevremenu mirovinu tek kada budete ispunjavali 55 godina i 6 mjeseci života, zaključno s 31.12.2015. godine, ali sve do stupanja na snagu novog Zakona o MIO/PIO jer isti neće poznavati prijevremenu mirovinu, Federalni zavod odnosno vaša županijska administrativna služba je dužna zaprimiti sve zahtjeve za mirovine osoba koji ispunjavaju uvjete za mirovinu po postojećem zakonu koji je na snazi. U pravu ste kada kažete da Vam se vrijeme koje ste proveli u vojsci računa dvostruko,a o tome govori i čl 94. Zakona o MIO/PIO FBiH Licima koja su uzela učešće u pripremama za odbranu Bosne i Hercegovine, odnosno koja su uzela učešće u odbrani Bosne i Hercegovine kao pripadnici Armije Republike Bosne i Hercegovine, odnosno Hrvatskog vijeća obrane i organa unutrašnjih poslova, saglasno propisima koji su se na njih odnosili prije stupanja na snagu ovog zakona, u penzijski staž, kao poseban staž u dvostrukom trajanju, računa se vrijeme koje su proveli u pripremama za odbranu odnosno u odbrani Bosne i Hercegovine u periodu od 30. aprila 1991. godine do 22. decembra 1995. godine. Vlada Federacije će, na prijedlog federalnog ministra odbrane u roku od tri mjeseca od dana stupanja na snagu ovog zakona, donijeti propis o kriterijima, načinu i postupku priznavanja i izdavanja uvjerenja na osnovu kojih se vrijeme iz stava 1. ovog člana priznaje u penzijski staž kao poseban staž.
Imate pravo da radite polovinu radnog vremena i da primate naknadu plaće kao da ste radili puno radno vrijeme, a što se tiče degradacije, ona se može samo uz Vaš pismeni pristanak, tako da bi u ovom slučaju tužba bila pravno osnovana. Ovo se može računati kao hitan slučaj i Vi možete tražiti povratak na staro radno mjesto, te da radite polovinu radnog vremena, koje se računa kao puno radno vrijeme.
Sve do donošenja "novog" Zakona o MIO/PIO FBiH, njegovog stupanja na snagu, odnosno objavljivanja u Službenim novinama FBiH, VRIJEDE odredbe "starog" odnosno "postojećeg" zakona o istom.
Zakon o radu FBiH koji je usvojen u Domu Naroda Parlamenta FBiH, objavljen u Službenim novinama FBiH 06.04.2016 godine pod brojem 26, a stupa na snagu 14.04.2016 godine. Naime,čl.77 st.2 se odnosi na to da se pod radom jednake vrijednosti podrazumijeva rad koji zahtijeva isti stepen stručne spreme, istu radnu sposobnost, odgovornost, fizički i intelektualni rad, vještine, uslove rada i rezultate rada, što po mom mišljenju znači da je Poslodavac dužan isplatiti radnicima jednake plaće za rad jednake vrijednosti. Kako su prema članu 77.st 2 propisani elementi rada, tako je jedan od glavnih elemenata za utvrđivanje visine plaća sama stručna sprema te u skladu s tim, svaki poslodavac bi trebao donijeti Pravilnik o radu s organizacijom radnih mjesta. Radnici koji su raspoređeni na istim poslovima trebali imati istu stručnu spremu i u skladu s tim bi se trebale obračunavati i isplaćivati plaće.
Korupcija je inače «zlouporaba javnih ovlasti u privatnu korist». Korupcija uvijek uključuje javni sektor, bilo da se radi o korupciji unutar pojedinih dijelova javnog sektora (za privatnu korist njegovih djelatnika) bilo da se korupcijske transakcije odvijaju između javnog i privatnog sektora. Osnovno je, dakle, obilježje korupcije da ona proizlazi iz javne ovlasti i diskrecijske moći u donošenju odluka, te se najčešće govori o političkoj i administrativnoj korupciji. Politička korupcija je prisutna među visokim državnim dužnosnicima i političarima koji imaju pravo donošenja političkih odluka, odnosno povjerene visoke ovlasti iz kojih proizlazi i velika odgovornost da će pri obnašanju dužnosti zastupati javne interese. To je korupcija na visokoj razini, za razliku od administrativne ili birokratske korupcije koja U našem jeziku sintagma “mito i korupcija” upućuje da pod korupcijom osim prepoznatljivog primanja i davanja mita podrazumijevamo i neke druge oblike korupcijskog ponašanja. Korupcija uz davanje i primanje mita, poprima i brojne druge pojavne oblike poput: pronevjera javnih fondova, otuđivanje javne imovine, prijevara i iznuda, nepotizam i kronizam, trgovina utjecajem, pokroviteljstvo i lobiranje.
S ciljem suzbijanja rada „na crno“, odnosno povećanja broja zaposlenih u realnom sektoru novim Zakonom o radu („Službene novine FBiH“, 62/15) povećana je odgovornost poslodavca, ali i radnika kroz kaznene odredbe. Zakonom o radu predviđena je novčana kazna od 500 KM do 2.000 KM za prekršaj kojom će se kazniti poslodavac – pravno lice za svakog radnika sa kojom ne zaključi ugovor o radu i ne izvrši prijavu na obavezno osiguranje, a u ponovljenom prekršaju novčana kazna od 5.000 KM do 10.000 KM. Za isti prekršaj kaznit će se poslodavac fizičko lice kaznom od 200 KM do 2.000 KM a u ponovljenom prekršaju od 1.500 KM do 3000 KM. Odgovorna lica kod poslodavca koji je pravno lice kaznit će se za isti prekršaj novčanom kaznom od 3.000 KM do 5.000 KM. Novina je to što je Zakonom o radu za ovaj prekršaj određena novčana kazna i za lice koje je zatečeno na radu bez zaključenog ugovora o radu. Suzbijanje rada „na crno“ zahtjeva stvaranje povoljnijeg poslovnog ambijenta za poslodavce i veću sigurnost za radnike, koji će u poznim godinama osjetiti rezultate rada. U uvjetima u kojima sada živimo teško da će u skoro vrijeme doći do značajnijeg smanjenja stope rada na crno. Zbog nesigurnosti da će zaista biti prijavljeni za obavezno osiguranje, odnosno da će poslodavac izmirivati zakonsku obavezu uplate doprinosa, radnici se često odlučuju raditi „na crno“. Prijavom na biro imaju zdravstveno osiguranje, kao i osiguranje za članove obitelji. Dosta često možemo čuti, kako većina nema povjerenja u penzioni sistem i uopće se ne nadaju da će u narednim godinama ostvariti to pravo.
Nacrt zakona o PIO/MIO zagovara dva stupa osiguranja, bodovni sistem umjesto sistema koeficijenata, revalorizacija (usklađivanje) vrijednosti boda, transparentniji i ravnopravniji sistem, penzija vezana za radni staž, te destimuliranje prijevremenog penzioniranja. Zagovara se oporezivanje svih naknada iz osnova radnog odnosa koje se ne smatraju plaćom, kao topli obrok, naknada za prijevoz, regres.
Predlagač:
OPĆINSKI SUD _____________ PRIJEDLOG za oslobađanje od plaćanja troškova postupka S tim u vezi, predlažem da sud donese odluku kojom me oslobađa od svih troškova u
U ___________, ___________ godine Podnosilac
Radnici KOJI IMAJU SUDSKU PRESUDU i/ili RJEŠENJE O IZVRŠENJU: Radnici KOJI NEMAJU PRESUDU:
Isplatni radovi stečajnih povjerilaca (iz stečajne mase namiruju se po prioritetima): U postupku stačaja, bitno je uputiti radnike na ostvarivanje prava u službi za zapošljvanje. Radnici kojima prestaje radni odnos kod stečajnog dužnika treba da se u roku od 30 dana od dana prestanka radnog odnosa prijave u službu – biro za zapošljavanje i podnesu zahtjev za materijalnu naknadu. Također, stečajni upravnik je dužan postupti u smislu Zakona o posredovanju u zapošljavanju i socijalnoj siguranosti nezaposlnih osoba („Službene novine „ br.:41/01, 55/00, 41/01, 22/05, 9/08) i dostaviti nadlženoj službi obavijest sa spiskom radnika kojima je prestao radni odnos. Radnici, nezaposlene osobe po osnovu prijave i podnesenog zahtjeva stiću uvjete da ostvare pravo na zdravstveno osiguranje i pravo na materijalnu naknadu u smislu Zakona prema dužiti radnog staža prije prestanka radnog odnosa. Stečajni upravnik se treba pobrinuti da radnici, kao nezaposlene osobe budu zbrinuti na birou, službama za zapošljvanje u skladu sa Progaramom mjera za socijalno zbrinjavanje zaposlenika koji su u procesu stečaja, likvidacije i restrukturiranja i privatizacije preduzeća ostali bez posla ili ostaju bez polsa („Službene novine FBiH“, br.:5/07). U praksi je dosta primjera nezbrinutih radnika kojama je prestao radni odnos po osnvou otvorenog stečajnog postupka nad poslodavcem, privrednim subjektom. U praksi su evidentni primjeri da službenici u službi za zapošljavanje neće da prime zahtjev za materijalnu naknadu sa obrazloženjem da radniku nisu uplaćeni doprinosi prije prestanka radnog odnosa. Zahtjev nebi brebalo da razmatra osoba na šalteru već služba kantonalnih zavoda za zapošljvanje koja donosi rješenje. Presudom Vrhovnog suda FBiH br.: U-1729/01 od 11.10.2006. godine, U- 3477/01 od 07.3.2007. godine i U-3488/01 od 07.3.2007. godine utvrđeno je da ne može se odbiti zahtjev nezaposlene osobe za priznavanje prava na novčanu naknadu za vrijeme njene nezaposlenosti iz razloga što nejn poslodavac nije izvršio zakonsku obavezu obračuna i uplate obaveznog doprinosa za osiguranje od nezaposlenosti, na plate i druga primanaja koja joj je isplatio dok je bila u radnom odnosu kod njega. Ovo se odnosi i na osobe kojima prestaje radni odnos po osnovu Zakona o radu, kao „tehnološki višak“.
Nakon izvještajnog ročišta, stečajni upravnik dužan je bez odlaganjua unovčiti imovinu koja ulazi u stečajnu masu.
Poslije otvaranja stečajnog postupka, stečajni upravnik mora pismenim putem, u roku od 60 dana raskinuti radni odnos sa radnicima stečajnog dužnika po osnovu procjene da nema potrebe za radom zaposlenika u toku odvijanja stečajnog postupka.
Otvaranje stečajnog postupka:
Nakon prijama dopuštenog prijedloga za otvaranje stečajnog postupka, stečajni sudija dužan je bez odlaganja utvrditi da li postoji razlog za otvaranje stečajnog postupka i da li je prijedlog osnovan. On u tu svrhu može imenovati privremenog stećajnog upravnika ili odgovarajućeg vještaka.
Načela stečajnog postupka su:
Stečajni razlozi su:
Prijedlog za otvaranje stečajnog postupka
Organi stečajnog postupka su:
Stečajni postupak provodi se zbog grupnog namirenja povjerilaca stečajnog dužnika unovčenjem njegove imovine i podjelom prikupljenih sredstava povjeriocima.
Prema odredbi člana 13. Zakona o štrajku sindikat se može kazniti novčanom kaznom u iznosu od 500 KM do 2.500 KM za prekršaj ako: Radnik se ne može prisiliti da sudjeluje u štrajku protiv svoje volje. U smislu člana 129. stav 3. Zakona o radu, ako se radnik ponaša suprotno odredbama tog Zakona ili ako za vrijeme štrajka namjerno nanese štetu poslodavcu, može mu se dati otkaz, u skladu sa zakonom.
U skladu sa zakonom organizirati i voditi štrajk može samo sindikat. Osim Zakona o štrajku, postoje Pravila o organiziranju i vođenju štrajka SSS BiH. U pripremi štrajka sindikalna organizacija treba na sastanku odlučiti o organiziranju u štrajk. Članovi sindikata se trebaju izjasniti o štrajku, na način da naprave spisak članova sa svojeručnim potpisom i na taj način potvrde da dobrovoljno žele učestvovati u štrajku. Ukoliko se ispostavi da je većina članova za štrajk, na tom sastanku treba izabrati štrajkački odbor. Obavezno sačiniti ZAPISNIK sa sastanka u čijem će prilogu biti spisak prisutnih članova sindikata i članova koji su prihvatili organiziranje i provođenje štrajka- ODLUKA O NAMJERI ORGANIZOVANJA ŠTRAJKA, koja može biti konstatirana kroz zapisnik ili posebno donesena. Odluka o namjeri organiziranja štrajka predstavlja pismeno upozorenje Sindikata o namjeri organiziranja štrajka u cilju zaštite i ostvarivanja prava radnika u kojoj se navode razlozi i zahtjeve zbog kojih sindikat namjerava organizirati štrajk, imena članova štrajkačkog odbora i datum donošenja odluke o namjeri stupanja u štrajk. U ovom dijelu treba ispoštivati potpuno točku čl. 5. Zakona o štrajku, a to znači da: SPORAZUM obavezno sadrži: odredbe o poslovima i broju zaposlenika koji su dužni da rade za vrijeme štrajka ili isključenja sa rada radi osiguranja minimuma procesa rada (proizvodno održavajući poslovi), osiguranja neophodnih uvjeta života i rada stanovništva, odnosno rada drugih pravnih lica , kao i radi osiguranja imovine sprječavanja ugrožavanja života i lične sigurnosti ili zdravlja stanovništva. Nakon zaključivanja SPORAZUMA o poslovima koji se neće prekidati za vrijeme štrajka Štrajkački odbor donosi pismenu ODLUKU O STUPANJU U ŠTRAJK kojom se poslodavcu najavljuje štrajk. Odluka obavezno sadrži: U periodu od deset dana tj. od dana najave do početka štrajka, štrajkački odbor dužan je da pokrene inicijativu za mirno rješavanje spora. Postupak pregovaranja, odnosno mirnog rješavanja spora mora se završiti u roku od pet dana od dana pokretanja inicijative. Štrajk ne može započeti prije okončanja postupka mirenja predviđenog Zakonom o radu. Shodno tome, postupak mirenja provodi mirovno vijeće koje može biti formirano za teritoriju Federacije BiH, odnosno za područje kantona. Ako se u toku mirnog rješavanja spora, odnosno pregovora na postigne sporazumno rješenja po zahtjevima zaposlenika, štrajk započinje u skladu sa Odlukom o stupanju u štrajk. U toku pregovora kao i u toku trajanja štrajka poslodavac može ponuditi određena rješenja spornih pitanja i pristati na ispunjenje zahtjeva ili djelomično ispunjenje zahtjeva. Štrajkački odbor je dužan upoznati članstvo – zaposlenike sa prijedlogom poslodavca. Ukoliko članstvo prihvati prijedlog rješenja štrajk se može obustaviti ili privremeno odgoditi do određenog roka. Štrajkački odbor zaključuje sa poslodavcem SPORAZUM O ISPUNJENJU ZAHTJEVA u kojem se obavezno navodi rok do kojeg poslodavac treba ispuniti zahtjeve. Ukoliko zahtjevi ne budu ispunjeni do utvrđenog roka štrajk se može nastaviti. Štrajk se može nastaviti samo ukoliko Štrajkački odbor donese odluku o nastavku štrajka. Odredbom čl. 2. st. 3. Zakona o štrajku, propisano je da se odredbe tog zakona ne primjenjuju u slučajevima kada sindikat organizira štrajk upozorenja ukoliko isti traje najduže dva sata, izuzev odredbe stava 8. člana 5. Zakona (Sporazum o poslovima koji se ne mogu prekidati za vrijeme štrajka) . S obzirom da je u posljednje vrijeme česta pojava da nadležni sudovi donose presude kojim se sindikatu zabranjuje organiziranje i vođenje štrajka iz razloga što nije ispoštovan čl. 5. Zakona o štrajku ili utvrđuje da je štrajk organiziran suprotno zakonu, zbog toga što sindikat i poslodavac nisu utvrdili Sporazum o poslovima koji se ne mogu prekidati za vrijeme štrajka, Sindikat posebno treba voditi računa da procedura organiziranja i vođena štrajka bude u skladu sa navedenim propisima.
Pravilnikom o radu se uređuje: Prilikom donošenja pravilnika o radu poslodavac obvezno konzultira sindikat odnosno vijeće zaposlenika. Pravilnik se objavljuje na oglasnoj ploči poslodavca. Ovdje treba spomenuti da se u postupku donošenja pravilnika, kao i drugih akta poslodavca treba insistirati na provedbi Zakona o vijeću zaposlenika FBiH („Službene novine FBiH“ br.:38/04). U smislu čl. 119. ZOR-a te čl. 31. st. 3. Zakona o vijeću zaposlenika ako kod poslodavca nije formirano vijeće zaposlenika prava i obveze iz tog zakona odnose se na sindikat. Zaključak: Vijeće zaposlenika i sindikat imaju pravo da od mjerodavnog suda zatraže da se nezakonit pravilnik o radu ili neke njegove odredbe proglase NEVAŽEĆIM.
Pravilnik o radu je interni opći akt poslodavaca kojim se uređuju radni odnosi, prava i obaveze. Poslodavac koji zapošljava više od 30 u Federaciji BiH, odnosno više 15 radnika u Republici Srpskoj je obavezan da donese i objavi pravilnik o radu. Pravilnik o radu mora biti utemeljen na Zakonu o radu, kolektivnim ugovorima – Općim ili granskim ukoliko je poslodavac potpisnik tog ugovora. Prilikom donošenja Pravilnika o radu poslodavac se obvezno konsultira sa vijećem zaposlenika ili sindikatom.
Obvezni sadržaj ugovora o radu je propisan Zakonom o radu. Ugovor o radu zaključuje se u pisanoj formi i sadrži, naročito, podatke o: Umjesto podataka od 7.-11. mogu se naznačiti odgovarajuće odredbe zakona, kolektivnog ugovora ili pravilnika o radu, kojim su uređena ta pitanja. Ugovor o radu može biti na neodređeno i na određeno vrijeme u trajanju od najduže 3 (tri) godine (ZOR FBIH), odnosno 24 mjeseca (ZOR RS). Ugovor o djelu nije ugovor iz radnog prava. Ugovor o djelu je reguliran Zakonom o obveznim/obligacionim odnosima, a ovaj institut poznaje i Zakon o radu RS, čl. 205. . Iako postoji obaveza uplate doprinosa od 6% za MIO/PIO i 4% za zdravstveno to ne utječe ni kakva prava radnika –isplati se novčana naknade te se obračuna i uplati porez na dohodak. U praksi iz intervjua sa radnicima evidentirano je da im se uzme radna knjižica koja ostaje kod poslodavca. Radnici ne zaključe sa poslodavcem ugovor o radu a u slučaju najavljene inspekcije rada daju im da potpišu ugovor o djelu ?! Radna knjižica je javna isprava i ako nije zaključen ugovor o radu nema temelja da radna knjižica bude kod „poslodavca“. U skladu sa Zakonom o gospodarskim/privrednim društvima društva ne mogu zaključivati ugovore o djelu za temeljnu djelatnost istu odredbu ima i Zakon o javnim poduzećima i Zakon o radu RS. Međutim, primjera radi: nema sankcije za s.t.r. koja upošljava nekada i po 6-7 radnika a inspekciji prezentiraju ugovor o djelu a zapravo su prijavljeni i ugovore o radu imaju članovi obitelji „gazda“ . Ugovor o privremenim i povremenim poslovima jeste ugovor reguliran Zakonom o radu i ovo je poseban ugovor. Njime se ne zasniva radni odnos. Zakonom su propisani kumulativni uvjeti kada se može ovaj ugovor potpisati: poslovi za koje se zaključuje moraju imati karakter privremenih i povremenih poslova, zaključuje se na period do 60 u toku kalendarske godine. Ovi poslovi se obavezno utvrđuju pravilnikom o radu i ne smiju biti poslovi za koje za zaključuje ugovor o radu. Primjer: Ako je kod poslodavca, u skladu sa organizacijom rada i sistematizacijom radnih mjesta upražnjeno radno mjesto trgovca ili pravnika, kod prijema radnika sa tim kvalifikacijama poslodavac treba radniku ponuditi ugovor o radu a nikako ugovor o djelu ili ugovor o privremenim i povremenim poslovima. U smislu čl. 4.ZOR –a FBiH poslodavac je dužan nakon zaključivanja ugovora o radu sa radnikom, radnika prijaviti na obavezno osiguranje (penzijsko i invalidsko, zdravstveno i osiguranje za slučaj nezaposlenosti, te mu u roku od 15 dana uz pisani dokaz dostaviti kopiju prijave, u smislu čl.28. Odlukom Zavoda za MIO/PIO postoji obaveze uplate doprinosa za MIO/PIO i po osnovu npr. ugovora o volontiranju i za stručnu praksu učenika ali se ne može u radnoj knjižici to evidentirati. Praksa pokazuje da nije česta upotreba ovog ugovora koji je sui generis ugovor radnog prava i uvijek se zaključuje ugovor o djelu u slučaju kada se ne želi uspostaviti radni odnos. Porezni tretman u smislu obaveze plaćanja doprinosa za MIO/ PIO i zdravstveno i porez na dohodak je identičan i kod ugovora o djelu i ugovora o privremenim i povremenim poslovima. Radno iskustvo stečeno na temelju ova dva ugovora se ne mogu upisati odnosno ne upisuju se u radnu knjižicu niti ima utjecaja na ostvarivanja prava iz MIO/PIO. Radnik za vrijeme trajanja probnog rada ima sva prava iz radnog odnosa u skladu sa poslovima radnog mjesta koje obavlja za vrijeme probnog rada. Radnik i poslodavac ima pravo da raskinu ugovor i prije isteka roka probnog rada uz otkazni rok od minimalno 7 odnosno 14 dana. Poslodavac određuje način provođenja i ocjenjivanja probnog rada prema prirodi i naravi posla. Ako radnik ne zadovolji na poslovima radnog mjesta za vrijeme probnog rada raskida se NAPOMENA! Zakonom o radu ne tretira se više volonterski rad. Osobe koje imaju potrebu za stručnim osposobljavanjem i usavršavanjem na određenim poslovima za koje su stekle stručnu spremu mogu sa poslodavcem zaključiti ugovor o stručnom osposobljavanju bez zasnivanja radnog odnosa. Kada je u pitanju radno vrijeme novina u Zakonu o radu FBiH je „pripravnost“. Vrijeme pripravnosti za rad i visina naknade uređuje se kolektivnim ugovorom, pravilnikom o radu i ugovorom o radu.
Ugovor o radu je pravna osnova za zasnivanje radnog odnosa. Ovo je centralna kategorija radnog prava. Zaključuje ga poslodavac i radnik kao dvostrani pravni posao. Ugovor o radu može se zaključiti isključivo u pisanoj formi. U smislu oba entitetska zakona o radu, radnik zasniva radni odnos zaključenjem ugovora o radu (pravna osnova) po osnovu kojeg stupa na rad (faktička osnova). Ako poslodavac ne zaključi ugovor o radu sa radnikom u pisanoj formi, a radnik obavlja poslove za poslodavca uz naknadu, smatra se da je zasnovan radni odnos na neodređeno vrijeme, ako poslodavac drugačije ne dokaže. Međutim, ovakav rad u smislu čl. 170. ZOR FBiH mogao bi se tretirati kao “rad na crno” za koje je predviđena novčana kazna za poslodavca u iznosu od 500 KM do 2.000 KM, za svakog radnika, a u ponovljenom prekršaju novčana kazna od 5.000 KM do 10.000 KM. Za prekršaj se može kazniti i radnik novčanom kaznom od 100 KM do 300 KM.
Kolektivnim ugovorom se uređuju slijedeća pitanja: U smislu odredbi čl. 182. ZOR FBiH, odnosno čl. 269. ZOR RS socijalni partneri u oba entiteta trebali su pristupiti usuglašavanju kolektivnih ugovora sa novim zakonom. Kolektivni ugovor je poseban ugovor radnoga prava koji u pisanom obliku dobrovoljno zaključuju poslodavci ili udruženje poslodavaca (izuzetno i Vlada kao “poslodavac” u javnim i državnim službama) te sindikati ili savezi sindikata s druge strane. Radnici bez sindikata ne mogu sklopiti kolektivni ugovor. Kolektivni ugovor ima karakteristike ugovora, jer ga dobrovoljno zaključuju ugovorne strane i njime uređuju međusobne odnose, ali i karakteristike propisa, jer uređuje prava trećih tj. radnika, što mu je i najvažnija svrha, a obavezno se mora i objaviti, što je također karakteristika propisa. Kolektivni ugovor obvezuje poslodavca, ako ga je sam sklopio ili mu pristupio ili ako je član udruženja koje je sklopilo kolektivni ugovor te ga poslodavac mora primjenjivati prema svim radnicima koji su kod njega zaposleni. Kolektivni ugovor sadržava odredbe kojima se reguliraju prava i obveze stranaka koje su zaključile kolektivni ugovor, tj. sindikata i poslodavca (obvezni dio kolektivnog ugovora), te pravna pravila kojima se uređuje sklapanje, sadržaj i prestanak radnih odnosa radnika kod tog poslodavaca, pitanja socijalnog osiguranja te druga pitanja iz radnih odnosa ili u vezi s radnim odnosima (normativni dio kolektivnog ugovora). Kolektivni ugovor obavezno mora sadržavati: Kolektivni ugovor u mogu zaključiti samo reprezentativni sindikati odnosno reprezentativna udruženja poslodavaca u smislu oba entitetska zakona. Kolektivni ugovor može se zaključiti kao opći, granski i pojedinačni (kod poslodavca). Važno je znati da oba entitetska zakona sadrže “princip najpovoljnijeg prava”. Ovaj princip utvrđen je u članu 19. ZOR-a FBiH, odnosno članu 9. ZOR-a RS. Dakle, princip najpovoljnijeg prava podrazumijeva da se kolektivnim ugovorom prava radnika mogu povećati u odnosu na Zakon i u odnosu na ugovor o radu i pravilnik o radu. Svrha je
Diskriminacija u oblasti radnih odnosa je neistražena tema u Bosni i Hercegovini (BiH) iako građani, mediji i nevladine organizacije redovno izvještavaju i ukazuju na već učestalu praksu diskriminacije kako na radnom mjestu tako i u samom procesu zapošljavanja. Diskriminacija u oblasti rada regulirana je kao nezakonita stupanjem na snagu Zakona o zabrani diskriminacije (ZZD) 5.08.2009. godine, čime je stvoren sveobuhvatan okvir građanskih i upravnih propisa za zaštitu od diskriminacije. Diskriminacijom, u smislu ZZD, smatra se svako različito postupanje, uključujući svako isključivanje, ograničavanje ili davanje prednosti utemeljeno na stvarnim ili pretpostavljenim osnovama prema bilo kojem Više o diskriminaciji možete pročitati u našem priručniku "Prva pomoć radnicima i sindikatima-pitanja i odgovori"
se odnosi na djelatnike javne uprave zadužene za provedbu odluka, propisa i mjera politike.
_________________________
ime i prezime
_________________________
adresa
_________________________
tel.
Poziv na broj Pred. __________________
U predmetu otvorenog stečalnog postupka protiv stečajnog dužnika (firma)
_______________________ koji se vodi kod tog suda br.: ________________ po Rješenju
od ______________. naloženo je povjeriteljima da prilikom iskazivanja svojih potraživanja
uplate iznos od 50, 00 KM.
Kao raniji zaposlenik stečajnog dužnika iskazao sam svoja potraživanja prema
dužniku kao i ostali povjeritelji u iznosu od ______________ KM.
S ozirom da ne radim i nemam nikakavih prihoda prema svom općem imovnom
stanju ne mogu platiti troškove naznačene u Rješenju tog suda br.: __________________ od
___________________., jer nemam sredstava za nužno izdržavanje svoje i svoje porodice.
navedenom predmetu.
mirnog rješenja spora o kojem su se strane sporazumjele.
ugovor sa danom isteka roka utvrđenog o probnom radu.
Probni rad nije besplatan rad, i kad se ugovora probni rad isti mora biti ugrađen u ugovor o radu u pisanom obliku. Naime raširena je bila praksa u Kantonu 10 posebno kada su u pitanju mladi i žene i uvjerenost radnika da je probni rad do 6 mjeseci besplatan i prihvaćen i zakonit i moguć. Zlouporabom ovog instituta poslodavci su izrabljivali ljude i osiguravali besplatnu radnu snagu. Postoji više svjedočenja o radu u trajanju od 6 mjeseci bez bilo kakve naknade nakon čega bi uslijedila usmena obavijest da nije radnik zadovoljio na probnom radu i da ne može ostati raditi.
Vlade) ;
kolektivnog ugovora da se njime povećaju prava radnika odnosno da se prava radnika, postojeća ili veća, zajamče dokumentom koji obvezuje poslodavca. Kolektivni ugovor se sklapa u interesu radnika, ali i poslodavac ima interes sklopiti kolektivni ugovor, jer time dobiva socijalni mir, ali i partnerstvo sa sindikatom te pravno i ekonomski jasnu situaciju u vezi radnih odnosa.
licu ili grupi lica na osnovu njihove rase, boje kože, jezika, vjere, etničke pripadnosti, nacionalnog ili socijalnog porijekla, veze s nacionalnom manjinom, političkog ili drugog uvjerenja, imovnog stanja, članstva u sindikatu ili drugom udruženju, obrazovanja, društvenog položaja i spola, spolnog izražavanja ili orijentacije, kao i svaka druga okolnost koja ima za svrhu ili posljedicu da bilo kojem licu onemogući ili ugrožava priznavanje, uživanje ili ostvarivanje na ravnopravnoj osnovi prava i sloboda u svim oblastima javnoga života. Zakonom je utvrđena odgovornost i obveza zakonodavne, sudske i izvršne vlasti u Bosni i Hercegovini, kao i pravnih lica i pojedinaca koji vrše javna ovlaštenja, tj. nadležnih institucija Bosne i Hercegovine, da svojim djelovanjem omoguće zaštitu, promoviranje i stvaranje uvjeta za jednako postupanje.